Záver hlavného kontrolóra otriasol Dopravným podnikom mesta Prešov (DPMP). Milióny v zmluvách, autobusy, ktoré nikto nevidel, problematické zmluvy a obedy za takmer tri tisícky. Bývalý riaditeľ Peter Davidov tvrdí, že ide o účelový útok. Spoločnosť DPMP sa bráni a hovorí o nepochopení zákonov aj prekrútení faktov.
Kontrola hospodárenia DPMP za obdobie pôsobenia Petra Davidova odkryla viacero vážnych zistení. Najväčšiu pozornosť pútajú peniaze za autobusy, ktoré nikdy neprišli, a reprezentačné výdavky na „pracovné obedy“ vo výške 2 748,60 eura, píše prešovský Korzár.
Podľa správy hlavného kontrolóra Alexander Ernst DPMP v roku 2024 uzavrel zmluvu o prenájme ôsmich ojazdených autobusov so spoločnosťou SAD Logistická spoločnosť z Piešťan. Zmluva v hodnote 488-tisíc eur bez DPH neprešla verejnou súťažou, čo kontrola vyhodnotila ako porušenie zákona o verejnom obstarávaní.
Hoci bola zaplatená záloha 40 800 eur, tri z autobusov nikdy neboli dodané. Navyše, vozidlá, ktoré dorazili, prešli technickými kontrolami len s ťažkosťami – z ôsmich autobusov boli do prevádzky zaradené iba štyri. Podnik si zmluvnú pokutu voči dodávateľovi neuplatnil.
Pre Korzár uviedol, že prenájom bol realizovaný „na základe prieskumu trhu“ a porovnával ho s nákupom autobusov počas vedenia Karla Hirmana: „Počas pôsobenia súčasného riaditeľa Hirmana boli obstarané 8-ročné autobusy za takmer trojnásobnú cenu.“
Kritiku si vyslúžili aj „obedy za tisíce“. Z kontrolnej správy vyplýva, že reprezentačný fond DPMP za pol roka pokryl výdavky na pracovné stretnutia vo výške takmer 2 800 eur. Davidov tieto výdavky obhajoval: „Pracovali sme. Odborné stretnutia s partnermi z ČR a Poľska obsahovali aj spoločné obedy.“ Odkázal, že karta, ktorou boli obedy hradené, bola neskôr používaná aj za jeho nástupcu.
V oficiálnom vyjadrení Dopravný podnik reagoval obsiahlo – a razantne. Upozorňuje, že väčšina pripomienok k správe kontrolóra nebola akceptovaná a niektoré závery môžu podľa vedenia spôsobiť „vážne negatívne následky“ pre fungovanie podniku i čerpanie eurofondov. Hirman zasadol do čela DPMP ešte v decembri minulého roka, o čom sme vás informovali v našom článku.
DPMP odmieta tvrdenie, že Davidov nemal právomoc konať v mene spoločnosti:
„Ing. Peter Davidov bol oprávnený vykonávať právne úkony v mene spoločnosti ako osoba poverená jediným akcionárom spoločnosti vedením spoločnosti… Tretie strany dôvodne očakávali, že je oprávnený vstupovať do zmluvných vzťahov.”
Zvýšená platba za prenájom autobusov podľa DPMP nebola preddavkom, ale súčasťou splátkového modelu:
„Zmluva jednoznačne definuje túto platbu ako časť nájomného, nie ako preddavok.“
Spoločnosť nesúhlasí ani s ďalšími výhradami kontrolóra – vrátane upratovacích služieb, právneho poradenstva a cestovných výdavkov. Zmluvné procesy označuje za štandardné a zákonné.
Davidov medzičasom podal podnet na prokuratúru, ktorou chce preskúmať svoje odvolanie. Kontrolnú správu označil za „účelovú, zavádzajúcu a nekorektnú“. Dodal, že „nežijeme vo Švajčiarsku“ a že nie každý zamestnanec pracuje vždy „na 100 percent“.
Situáciou sa bude zaoberať mestské zastupiteľstvo v stredu. Viacerí poslanci už vyjadrili znepokojenie a očakávajú nápravu. Poslankyňa Martina Copáková pripomenula, že klub nezávislých Davidova nikdy nepodporil a vyzvala na „jasný plán zákonného a efektívneho riadenia podniku“.
Peter Davidov mal problémy už vo chvíli, keď vstupoval do čela Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) – o čom sme už v minulosti informovali v našich článkoch. Ešte pred nástupom do funkcie totiž čelil právoplatnému trestu za dopravnú nehodu, ktorú spôsobil v decembri 2021 v Bratislave. V križovatke Bajkalská – Trnavská narazil do autobusu MHD, v dôsledku čoho sa jedna z cestujúcich vážne zranila. Mestský súd mu uložil pokutu 2 500 eur a zákaz šoférovať na 12 mesiacov.
Davidov túto skutočnosť počas výberového konania nepriznal, hoci podľa poslanca Martina Eštočáka bola jednou z odporúčaných požiadaviek aj kópia platného vodičského preukazu. Jeho oprávnenie na vedenie motorového vozidla mu bolo zadržané 6. júna 2024 – len pár dní po oficiálnom vymenovaní do funkcie. Mesto Prešov sa ho však zastalo s tým, že nebol odsúdený za úmyselný trestný čin a zákonné podmienky na výkon funkcie splnil.
Do redakcie prišlo aj údajné vyjadrenie samotného Davidova, podľa ktorého „autobus narazil doňho“ a „pani spadla, lebo sa nedržala“. Vysvetlil tiež, že vodičský preukaz „nebol podmienkou účasti vo výberovom konaní, preto nebol dôvod čokoľvek tajiť.“ Pokutu medzičasom uhradil.
Napriek formálnej čistote prípadu celá kauza vyvolala vážne pochybnosti o transparentnosti výberu vedenia DPMP a rozprúdila diskusiu, či je morálne, aby dopravný podnik viedol človek, ktorý nesmie šoférovať.