Samoobslužné pokladne už nejaký čas nájdete vo väčšine supermarketoch na Slovensku. Obchodníci ich obhajujú ako riešenie, ktoré šetrí čas, znižuje náklady a zefektívňuje proces obsluhy zákazníkov. Niektorí zákazníci túto inováciu prijali pozitívne, iní negatívne, no nájdu sa aj výmyselníci, ktorí využijú nepozornosť zamestnancov a drahý tovar si namiesto platenia odnesú zadarmo.
O podobnom prípade sme nedávno informovali. Ten sa odohral v jednom z obchodných domov v Humennom. Muž z Brekova si počas nákupu vybral potraviny, elektroniku, oblečenie a ďalší tovar, za ktorý mal dokopy platiť viac ako 720 eur, no pri samoobslužnej pokladni zaplatil za celý nákup dve eurá.
Používateľ Daniel samoobslužné pokladne nevyužíva a tvrdí, že nebude robiť prácu za zamestnancov. Myslí si, že by to aj naďalej mali robiť ľudia, ktorí sú za to platení. „Nikdy. Buď otvoria pokladňu, alebo tovar nechám vo vozíku,“ doplnil ďalší používateľ.
Rovnako ich nevyužíva ani Božena či Jozef, uprednostňujú klasické pokladne s predavačmi. Rovnako sa pridala aj ďalšia naša čitateľka, ktorá tvrdí, že sa im snaží vyhýbať.
„Nepodporujem to – stráca sa osobný kontakt, pridávame sami sebe prácu v obchode a ďalšou negatívnou stránkou je zlyhanie takýchto pokladní...“ doplnil Sebastián s tým, že aj tak musí väčšina nakupujúcich pri samoobslužných pokladniach čakať na pomoc zamestnancov.
Našli sa však aj takí, ktorí samoobslužné pokladne využívajú. Jarka tvrdí, že ich využíva vždy, keď má malý nákup. Podľa nej je to ďaleko efektívnejšie a rýchlejšie, ako keby mala stáť v rade a mala čakať na klasickú pokladňu. „Len v nutných prípadoch, a to iba ak mám dve, maximálne tri veci, ale inak sa im vyhýbam,“ doplnila Ľubica.
Aj napriek mnohým krádežiam, ktoré vznikajú práve pri týchto pokladniach, či kritike zákazníkov obchodné reťazce argumentujú, že samoobslužné pokladne znižujú náklady na personál, skracujú čakanie v radoch a umožňujú zamestnancom venovať viac času údržbe predajne či online objednávkam.