Na sociálnej sieti sa objavil znepokojivý príspevok, ktorý vyvolal vlnu kritiky voči jednému z najväčších obchodných reťazcov. Stránka Nekŕmte nás odpadom zverejnila fotografie jedného zo zákazníkov. Tie majú pochádzať z predajne Lidl v Prešove (Novum), kde bolo mäso ponechané mimo chladiacich boxov minimálne hodinu a pol.
Podľa autora príspevku si to najskôr všimla jeho mama a neskôr on sám. „Osobne som teraz stál pri tom mäse pol hodinu. (...) Totálne teplé na dotyk,” uvádza s obavou zákazník, ktorý už mal v minulosti nepríjemnú skúsenosť so žalúdočnými problémami po nákupe.
Keď sa však rozhodol situáciu zdokumentovať, predavačky údajne zareagovali v panike. „Keď som si fotil paletu, tak ku mne prišla pani predavačka, že prečo si to fotím. Keď som jej povedal o čo ide, tak panika v očiach a utekala do skladu,” opisuje incident autor príspevku. Dodáva, že v sklade pred dverami sa nachádzali ďalšie tri palety mäsa mimo chladu.
Na kritiku reagoval aj samotný reťazec, ktorý tvrdí, že v danom čase prebiehal štandardný proces vykladania mäsa.
„V danom čase zamestnanci v tejto predajni vykladali päť paliet mäsa. Z toho každú samostatne, s maximálnym ohľadom na dodržanie teplotného reťazca, aby bolo zabezpečené dodržanie maximálnej kvality tovaru a zdravotnej nezávadnosti pre zákazníka,” uviedol Lidl vo svojom stanovisku pre Prešovak.
Reťazec priznáva, že zákazníci mohli vidieť mäso umiestnené vedľa chladiacich zariadení, avšak podľa nich išlo zakaždým o iný tovar, ktorý bol priebežne vykladaný a presúvaný do chladiacich boxov.
„Pri zabezpečení dodržania teplotného reťazca postupujeme maximálne obozretne. Dôkazom sú interné pravidlá dodržiavania teplotného reťazca a aj prípady, kedy sme po odhalení porušenia teplotného reťazca vždy reagovali okamžitou likvidáciou tohto tovaru, bez ohľadu na množstvo alebo hodnotu,” dodal reťazec.
Takéto skladovanie môže byť v rozpore s Nariadením EÚ č. 852/2004 o hygiene potravín a slovenskými potravinovými vyhláškami, ktoré jasne stanovujú, že čerstvé mäso musí byť skladované pri teplote do 4 °C.
Ak sa podozrenia potvrdia, Lidl môže čeliť pokute od Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR, prípadne aj povinnosti stiahnuť dotknuté produkty z predaja. Zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách navyše uvádza, že uvádzanie zdravotne nevyhovujúcich potravín na trh je neprípustné a môže viesť k sankciám. Definitívne slovo by však mali až kompetentné orgány.
Incident spustil vlnu reakcií od zákazníkov, ktorí zdieľali vlastné skúsenosti s nekvalitným mäsom v obchodoch. „No tak už viem, prečo mávame dosť často pokazené mäso, ktoré má ešte dlhooo záruku… Mysleli sme, že je to chladničkou, ale kúpili sme novú a aj tak mäso smrdelo. Mne osobne sa to stalo štyrikrát s mäsom z obchodu v Šuranoch – steak, ktorý mal ešte cca tri týždne záruku,” napísala jedna zo zákazníčok.
K situácii sa vyjadrila aj pracovníčka iných potravín, ktorá opisuje bežné hygienické štandardy pri skladovaní mäsa: „Tiež robím v potravinách a keď príde mäso alebo mäsové výrobky, hneď sa to dáva do chladu, či do vitríny alebo mraziakov… Je to prvoradé, každá iná robota počká.”
Ďalší zákazníci sa podelili o nepríjemné skúsenosti s predajom kuracieho mäsa v supermarketoch: „Tiež som sa stretla zase s kuracinou. Prešla som okolo boxov, strašne to tam smrdelo, reku fuj, čo to tak smrdí. V boxoch bolo normálne zabalené mäso ako býva. Otvorila som ten box. Mňa hodilo dozadu z toho smradu, aj teraz ma naťahuje, keď si na to spomeniem. Oznámila som to predavačke, že im neskutočne smrdí box s kuracím mäsom, zostala taká prekvapená.”
V tejto súvislosti sme kontaktovali aj Štátnu veterinárnu a potravinovú správu SR s otázkami na možné porušenie predpisov a plánované opatrenia. Po obdržaní ich vyjadrenia článok aktualizujeme.