Minulý týždeň Prešovak vypublikoval článok s názvom “Prešovská MHD opäť v centre pozornosti, strážna služba podniku zdražela o sto percent. Toto platia Prešovčania?” Keďže mesto pre technické problémy na strane redakcie nedostalo priestor na reakciu, za čo sa ospravedlňujeme, článok sme stiahli a aktuálne prinášame celú tému aj s reakciami mesta na tvrdenia poslanca mestského zastupiteľstva Martina Eštočáka - k téme predraženého obstarávania v Dopravnom podniku mesta Prešov.
V priebehu minulého týždňa poslanec mestského zastupiteľstva Martin Eštočák zverejnil informácie o tom, ako nehospodárne Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) nakladá s peniazmi daňových poplatníkov, o čom sme vás informovali v našom článku.
Ako uviedol hovorca mesta Prešov Michal Hudák, podľa pohľadu mesta nie je všetko na prvý pohľad tak, ako sa zdá. Podľa mesta sa poslanec stratil v číslach. Za nepravdu označili aj Eštočákovo tvrdenie o tom, že by bývalého šéfa DPMP Petra Davidova dosadil do vedenia podniku samotný primátor prostredníctvom svojich poslancov. „Peter Davidov vzišiel z výberového konania, kde kandidátov posudzovala nezávislá odborná porota, ktorej primátor mesta nebol súčasťou. Na výberovom konaní mala možnosť skrz verejné vypočutie participovať aj verejnosť ale napríklad aj poslanci mesta. Ani na jednom verejnom vypočutí sa poslanec Eštočák nezúčastnil,“ uviedlo mesto.
Mesto dementuje aj výroky poslanca Eštočáka o tom, že by ceny služieb bezpečnostnej služby medziročne výrazne stúpli. „Každá jedna zmluva za predmetné obdobie bola uzatvorená za cenu nižšiu, ako je odporúčanie minimálnych nákladov na výkon bezpečnostnej služby od Slovenskej komory súkromnej bezpečnosti. DPMP sa teda vždy podarilo zaobstarať SBS za lepšiu cenu, ako je hranica najnižšej odporúčanej ceny pre firmy prevádzkujúce SBS,“ argumentuje mesto.
Dodávajú, že údajný dvojnásobný nárast zaznamenali len pri sume za „ozbrojený doprovod“. Táto suma však tvorí len 0,7% celkových výdavkov. Mesto argumentuje aj tým, že vývoj cien vzhľadom k vývoju v národnom hospodárstve je v súlade aj s odporúčaniam Slovenkej komory súkromnej bezpečnosti. „Ceny teda síce medzičasom stúpali, cena pre DPMP sa však vždy nachádzala pod hranicou odporúčania od komory,“ dodáva mesto.
Mesto zároveň uviedlo, že informácie o priamom výbere dodávateľa sú zo strany poslanca Eštočáka nesprávne formulované. „Drvivú väčšinu nákladov na služby SBS tvoria mzdové náklady. Ceny za výkony SBS služieb sú preto pomerne vysoké a závisia od počtu ľudí, preto pri strážnych službách existuje zo zákona výnimka a hranica je 1 milión €, nie 443 000,“ uviedlo mesto. Rovnako mesto argumentuje aj pri ďalších vyjadreniach poslanca o prenájme autobusu, či pri poradenskyćh službách. „V týchto dvoch prípadoch ide o rámcové zmluvy. Uverejnené sumy nie sú ceny, ktoré mesto zaplatilo. Sumy predstavujú horný limit do danej sumy, ktorú nemôže daná služba presiahnuť,“ pripomína mesto.
Pravidlá pre priame zadávanie zákaziek bez súťaže zostali v platnosti s jasnými podmienkami podľa zákona č. 343/2015 Z. z.. Pri zákazkách malého rozsahu do 50 000 € (pri službách a tovaroch) môže verejný obstarávateľ pristúpiť k priamemu výberu dodávateľa. Vo výnimočných prípadoch, ako sú havarijné situácie, služby poskytované vlastnou mestskou spoločnosťou (tzv. in-house zákazky) alebo zákazky zadané registrovaným sociálnym podnikom do výšky 800 000 €, je možné využiť priame rokovacie konanie bez výzvy na súťaž.
Zákon umožňuje aj delenie zákaziek na časti, pričom pri službách a tovaroch môžu byť jednotlivé časti do 80 000 € a pri stavebných prácach do 1 milióna, avšak pod podmienkou, že celková hodnota takto zadaných častí neprekročí 20 % súhrnnej hodnoty celej zákazky. Pre vyššie sumy platia štandardné pravidlá verejného obstarávania, ktoré vyžadujú transparentnú súťaž. Verejní obstarávatelia sú preto povinní zabezpečiť, aby ich postupy boli v súlade s aktuálnou legislatívou a aby nedochádzalo k obchádzaniu zákona.
Ako poslanec Eštočák uviedol: „To všetko sa deje v čase, keď od 1. januára 2025 došlo k enormnému zvýšeniu cestovného v MHD Prešov. Obyvatelia mesta tak už platia viac za cestovanie, zatiaľ čo Dopravný podnik uzatvára predražené zmluvy, ktoré zaťažujú mestský rozpočet.“
Mesto má však iný pohľad. „Nedošlo k enormnému zvýšeniu cestovného v MHD. Výraznejšie stúpali jednorazové cestovné lístky. Ostali zachované benefity pre ekonomicky najzraniteľnejšie skupiny obyvateľov Prešova – bezplatné cestovanie pre rodiny s deťmi, mládež a seniorov,“ uviedol Hudák s tým, že výrazne stúpli aj náklady DPMP. „Len dopad zavedenia transakčnej dane a zvýšenie DPH nafúklo dopravnému podniku náklady o pol milióna eur,“ dodáva s tým, že mesto odmieta „umelo navyšované“ náklady.
Mesto sa súčasne ohradilo tvrdeniam voči o „systematickom presadzovaní ľudí z Košíc“. „V prvom rade – ľudia sú na pozície vyberaní na základe schopností, dosiahnutého vzdelania, skúseností z predošlých pozícií a pod. Odkiaľ človek pochádza je jeho súkromná vec, ktorú ak dokáže s prácou mimo svoje bydlisko kombinovať bez toho, aby to malo dopad na plnenie si pracovných povinností, nemôže to byť dôvod na automatické znevýhodnenie v rámci výberového konania alebo pracovného pohovoru,“ argumentuje mesto.
Mesto zároveň trvá na tom, že žiadna zo spomínaných praktík nie je netransparentná. „Jediným problém je, že poslanec Eštočák danej problematike buď nerozumie alebo úmyselne ohýba fakty, aby poškodil DPMP a vedenie mesta,“ uzavrel Hudák v reakcii mesta.