Samoobslužné pokladne sa na Slovensku stali bežnou súčasťou nakupovania, pričom obchodníci ich obhajujú ako riešenie, ktoré šetrí čas, znižuje náklady a zefektívňuje proces obsluhy zákazníkov. Napriek tomu nie všetci zákazníci ich prijali pozitívne a tento trend vyvoláva kontroverzie, ktoré sa týkajú nielen komfortu, ale aj samotnej filozofie nakupovania.
Príbehy zo slovenských miest ukazujú, že niektorí zákazníci radšej opustia predajňu bez nákupu, ako by mali využiť samoobslužnú pokladňu. Pred vianočnými sviatkami v Žiline sa staršia pani rozhodla odísť bez nákupu po tom, čo jej personál hypermarketu Tesco odporučil využiť samoobslužnú pokladňu namiesto otvorenia klasickej pokladne. „Nie som platená za to, aby som si blokovala tovar sama,“ argumentovala žena predtým, než nahnevane nechala svoj plný košík pri pokladni.
Podobná situácia sa odohrala pred pár dňami aj v Trenčíne, kde muž odmietol využiť samoobslužnú zónu a košík s nákupom nechal v predajni. Na sociálnych sieťach tento prípad rozprúdil vášnivé diskusie. Niektorí ľudia vidia samoobslužné pokladne ako pohodlný a rýchly nástroj, iní ich vnímajú ako symbol odľudštenia a odmietajú nahrádzanie ľudskej obsluhy technológiou. „Niet nad ľudský kontakt,“ zdôraznila zákazníčka Martina, ktorá uprednostňuje tradičné pokladne.
Problémy so samoobslužnými pokladňami evidujú aj v Bratislave, kde sa zákazníci majú často sťažovať na ich nefunkčnosť či nedostatok personálu, ktorý by riešil problémy, keď sa pokladne zaseknú. „Vynálezcu samoobslužných pokladní by mali nakopať do sedáku. Človek s nákupom na páse má smolu, keď obsluha musí riešiť nefunkčnú samoobslužnú pokladňu,“ uviedol nespokojný zákazník v hlavom meste.