Prešovčania majú nové logo k titulu Európskeho mesta športu 2025, no namiesto očakávaných osláv sa rozpútala horlivá diskusia. Niektorí tvrdia, že logo pripomína vizuál zahraničnej značky Spoguide, iní ho obhajujú ako unikátne a esteticky vydarené. No najväčšia debata sa strhla na sociálnych sieťach medzi aktívnym občanom Petrom Mocákom a obhajcami loga, vrátane profilu, ktorý podľa všetkého patrí hovorcovi mesta.
Peter Mocák vo svojom príspevku na Facebooku poukázal na podobnosť prešovského loga s logom zahraničného projektu Spoguide. Upozornil, že pri tvorbe mestského loga by sa mala klásť dôraz na originalitu, keďže bude reprezentovať mesto na verejnosti a marketingových materiáloch. „Rešerš loga mi trvala tri minúty,“ poznamenal.
Na jeho kritiku však okamžite reagoval ďalší profil, ktorý Mocáka označil za „jedovatého, zlého človiečika“ a dodal, že kritizovať každú pozitívnu vec v meste je „smutný spôsob života“. Na obhajobu loga doplnil, že návrh pripravila mestská grafička bez ďalších nákladov a zahŕňa aj kompletný logomanuál.
Peter Mocák na ostré slová zareagoval priamo v diskusii: „Človiečik má aj svoje meno. Nepíšem anonymne. Zažil som minulé volebné obdobie, keď ma pracovníčka úradu nazvala darebákom len preto, že som pripomienkoval mestské nariadenia.“ Zdôraznil, že jeho kritika nemá za cieľ znevažovať prácu grafičky, ktorú dokonca pochválil za technické prevedenie.
Mocák aj napriek kritike vyzdvihol kvalitu samotného dizajnu loga. „Z odborného hľadiska je logo veľmi pekné. Šikovná grafička. Bez ohľadu na to, kde hľadala, či nehľadala inšpiráciu.“ Spor však podľa neho otvoril širšiu otázku o tom, ako sa v Prešove narába s verejnými financiami a akú hodnotu dostávajú občania za svoje dane.
Logo Prešov 2025 tak rozdelilo verejnosť. Kým časť obyvateľov ho bráni ako kreatívne dielo, iní upozorňujú na možné podobnosti a dôležitosť originality v marketingu mesta. Diskusia ukázala nielen rôzne názory, ale aj to, ako rýchlo sa môže vecná kritika zvrhnúť na osobné útoky.