Prešovčania sa pripravujú na zvýšené ceny za lístky na MHD. O koľko si obyvatelia priplatia?


DPMP bude zvyšovať od januára ceny lístkov

Foto: Prešovčania sa pripravujú na zvýšené ceny za lístky na MHD. O koľko si obyvatelia priplatia? Foto: Dopravný podnik mesta Prešov

Prešovčanov trápi zdražovanie ceny lístkov na spoje MHD, ktoré by malo vstúpiť do platnosti už v januári 2025. Minulý rok ešte rovnaký problém riešili aj Košičania, ktorým sa nepáčil tento návrh, avšak ceny stúpli aj napriek námietkam verejnosti.

V dopravnej skupine Prešova sa vyjadril Prešovčan Peter Mocák a vyzýva spoluobčanov k slušnej debate. „Dôjde po plánovanom zvyšovaní lístkov MHD (aspoň podľa návrhu) k poklesu cestujúcich a stane sa z Prešova mesto ešte viac zaplavené autami? Áno dôjde. A Prešov sa stane ešte viac mestom áut.Informatívny prepočet nárastu tržieb po navrhovanom zvyšovaní cien zrejme vôbec neráta s poklesom cestujúcich. A je to chyba. Tzv. Simspon-Curtinovo pravidlo hovorí, že každé 3% zvýšenie cestovného zníži počet cestujúcich (najmä tých platiacich) o 1%,“ uvažuje Prešovčan na sociálnej sieti.

Zvyšovať by sa malo o 50%

Podľa medializovaných informácií návrhu, najlacnejší a zároveň aj najčastejšie kupovaný lístok v prešovskej MHD stúpne z 0,60 na 0,90 eur, čo predstavuje 50% zvýšenie. Peter pokračuje a prichádza aj ďalšia otázka. „Ak by sme uplatnili vyššie spomínané pravidlo, tak počet platiacich zákazníkov klesne o 10 až 16%. Ráta výpočet tržieb s poklesom cestujúcich?

Ľudia tak nahradia cestovanie verejnou dopravou autom a v uliciach bude ešte vyšší počet áut. To by mohlo spôsobovať väčšie zápchy a aj väčšie meškania. „Je smutné, že vedenie mesta sa uberá podľa návrhu cestou extrémneho zvyšovania cestovného,“ vyjadruje nespokojnosť Peter. Myslí si ďalej, že prešovskú MHD-ku nezachráni zvýšenie ceny lístkov, čo má aj ďaleko k udržateľnej doprave.

V diskusii padol od jedného z komentujúcich návrh, ako by to mesto aj dopravný podnik mohli riešiť. „Osobne by som zrušil cestovné zadarmo a radšej šiel cestou zľavneného cestovného ( mesačného atď....) a sumu lístkov zvýšil možno o 10 centov,“ vyslovil svoj nápad Samuel. Dostáva odpoveď, že MHD zadarmo má ostať zachovaná, pretože ide o to, ze to bola motivácia, aby sa ľudia, ktorí bývajú a užívajú komfort mesta prehlásili z dedín alebo iných miest, ktoré majú na trvalom pobyte a začali ich platiť v Prešove.

Prešovčania cestujú zadarmo

K téme zachovania bezplatnej MHD v Prešove sa vyjadril aj prešovský poslanec Marián Eštočák. „Pôvodným cieľom zavedenia bezplatnej MHD v Prešove bolo zabezpečiť, aby deti, študenti a seniori s trvalým pobytom v meste mohli využívať verejnú dopravu zdarma. Postupne sa plánovalo rozšírenie tohto benefitu na všetkých obyvateľov s trvalým pobytom v Prešove. Tento projekt mal byť súčasťou snahy o zlepšenie dostupnosti verejnej dopravy, zvýšenie komfortu cestujúcich a podporu ekologickejších spôsobov dopravy,“ informuje v úvode svojho príspevku. Ako ďalej dodáva, tak realizácia nesplnila svoje očakávania.

K zdražovaniu cien lístkov sme oslovili aj vedenie mesta Prešov.Mesto Prešov sa snažilo nájsť model čo možno najmenšieho dopadu konsolidačného balíku vlády na verejné služby. Avšak, dopad na DPMP skrz toto ‚šetrenie’ štátu je zatiaľ zhruba pol milióna eur. Nárastu DPH a transakčnej dani sa nedokážeme vyhnúť a toto navyšovanie výdavkov sa premietne aj v cenách cestovného. V novej tarife sme sa ale napríklad snažili nemeniť cenu ročného rezidenčného predplatného lístka, nakoľko ide o najlacnejšiu formu ako celoročne využívať našu MHD. Zároveň nová tarifa nijako neovplyvní bezplatné cestovné pre prešovské deti, mládež a seniorov,“ uvádza vo vyjadrení hovorca mesta Prešov Michal Hudák. Dodáva aj to, že nebolo možné zabrániť premietnutiu konsolidácie najmä do jednorazových lístkov.



Mestu sme položili aj otázku, či sa neobáva, že zvýšením cien lístkov, sa do mesta dostane viac áut.

To nepredpokladáme, nakoľko podľa tejto logiky by sa nemohli ceny cestovného dvihnúť nikdy. Úprava ceny je jednoducho reakcia na vonkajšie ekonomické vplyvy, ktoré samospráva nedokáže ovplyvniť. Naopak, práve tým, že sa snažíme držať cenu časových predplatných lístkov bez výraznej zmeny chceme ľudí motivovať, aby si namiesto jednorazových lístkov kupovali radšej viacmesačné alebo ročné predplatené lístky, pretože v konečnom výsledku je to pre nich ekonomicky najlacnejšie cestovanie a oplatí sa oveľa viac ako si zakaždým kupovať jednorazový lístok. Cenovo výhodnejšie sa zároveň snažíme robiť časové lístky pre Prešovčanov, teda rezidentov s trvalým pobytom v meste,“ informoval Hudák.







Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Prešovský kraj