Mesto Prešov 15. októbra zmenilo interval vývozu zmesového komunálneho odpadu od rodinných domov z jednotýždňového na dvojtýždňový. Cieľom má byť optimalizovanie nákladov a taktiež príprava na množstvový zber, ktorý bude v meste zavedený od 1. januára 2025.
Ide o systém, v ktorom každý obyvateľ zaplatí len za toľko odpadu, koľko skutočne vyprodukuje. Mesto začne pri rodinných domoch a systém bude postupne zavedený celoplošne pre všetkých Prešovčanov. Smetné nádoby budú označené a vyvážané raz za týždeň, raz za dva týždne alebo len raz za mesiac.
Nádoby budú označené nálepkou, ktorá bude informovať o zvolenej frekvencii vývozu. Červená nálepka bude patriť vývozu raz za mesiac, zelená vývozu raz za 14 dní a žltá vývozu raz za sedem dní. Pracovníci technických služieb začali čierne a kovové nádoby nálepkami označovať od 11. novembra.
„Pri postupnom nábehu na tento systém by malo vzniknúť oveľa adresnejšie nastavenie služby občanom, pričom výsledkom by malo byť spravodlivejšie vypočítanie poplatkov za odpad podľa reálnej spotreby domácnosti,“ uviedol hovorca mesta Prešov Michal Hudák.
Podľa mesta tento systém víta 87 percent domácností, ktoré sa zapojili do množstvového zberu komunálneho odpadu. Mnoho obyvateľov však zmenu vývozu intervalu z jednotýždňového na dvotýždňový aj po mesiaci od zavedenia kritizujú.
Niektorí obyvatelia sa to údajne dozvedeli až po týždňoch od zavedenia. Ako uviedol pre TV Markíza primátor mesta Prešov František Oľha, informovanie obyvateľov o tejto zmene mohlo byť zo strany mesta aj intenzívnejšie.
„Až dnes sa ku mne dostala informácia, že mesto sa rozhodlo vyvážať komunálny odpad od domov len každý druhý týždeň. Prečo som túto informáciu nemala v schránke? Prečo rodinným domom neboli dané všetky nádoby na triedenie odpadu? Tie vrecia sú nefunkčné, pretože ich v noci roztrhajú zvieratá a kto bude potom ten neporiadok upratovať? Platíme za odpad tak ako ostatní,“ uviedla na sociálnej sieti v piatok 8. novembra Kristína.
Mnohí Prešovčania uvádzajú, že na takúto zmenu neboli pripravení a tí, ktorí bývajú v rodinných domoch, to berú za znevýhodnenie v porovnaní s obyvateľmi, ktorí bývajú na sídliskách. Prešovčania z rodinných domov preto neschvaľujú zmenu pravidiel len pre jednu skupinu obyvateľov.
Mnohí žiadajú mesto aj o vrátenie poplatkov za nevyvezený odpad, keďže uvádzajú, že platia za týždenný vývoz. Je však potrebné pripomenúť, že poplatok za odpad je vyrátaný na rok za osobu. Vývoz odpadu nie je v zmluve viazaný na týždennú frekvenciu a takúto dobu stanovili na základe vstupných parametrov Technické služby mesta Prešov.
„Išlo o dlhodobú zvyklosť, nie však o povinnosť v zmysle zmluvného vzťahu a poplatku za odpad. Mesto už v tomto roku pociťuje výrazné výpadky z podielových daní, rovnako máme veľmi negatívne prognózy čo sa týka finančných dopadov spôsobených poslednými rozhodnutiami súčasnej vlády SR. Na uťahovanie opasku, ktoré ohlásila vládna koalícia, sa žiaľ poskladajú najmä obyvatelia samospráv,“ uvádza hovorca Michal Hudák.
Niektorí obyvatelia dokonca hrozia petíciou. Rodiny sa sťažujú na to, že aj keď zodpovedne triedia, odvoz raz za dva týždne im nestačí. „Pre mladé rodiny s dvomi a viac deťmi je jedna smetná nádoba o objeme 110 litrov a vývozom raz za dva týždne úplne nedostatočná,“ uviedol obyvateľ.
Mnohých vyrušuje aj neporiadok, ktorý sa z dôvodu dvojtýždňového vývozu pri smetných nádobách tvorí. V prešovských uliciach totiž nájdete pri plných smetiakoch aj vrecia ďalšieho odpadu, ktorý sa už do nádoby častokrát nezmestí. Technické služby budú do konca roka tento odpad vo vreciach položených pri smetiakoch vyvážať, no po novom roku sa budú vyvážať len zberné nádoby.