Pravidlá cestnej premávky sa mali od apríla zmeniť vďaka novele vyhlášky o dopravnom značení. Naša krajina sa nimi mala prispôsobiť európskym štandardom. Účinnosť novely vyhlášky sa však nakoniec posúva do roku 2029. Informovalo o tom Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Spoločne o tom informovali minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozef Božik a riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Polícia Slovenskej republiky Rastislav Polakovič.
Od apríla mali križovatky prestať ukončovať platnosť príkazových a zákazových dopravných značiek, po novom regulačných dopravných značiek. Označený úsek bude mať prednosť pred značkou začiatok a koniec obce alebo diaľnice. Týka sa to najmä dopravných značiek určujúcich maximálnu povolenú rýchlosť, zákaz státia, zákaz predchádzania a podobne.
V prílohe k Vyhláške o dopravnom značení č. 30/2020 o vodorovnom značení je uvedené, že ak značka pozdĺžna súvislá čiara vyznačuje jazdný pruh, je zakázané ju prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie prekážky cestnej premávky. Po novom sa cez “plnú čiaru” nemalo môcť prechádzať na pozemok.
Taktiež malo platiť, že žltou farbou budú kreslené iba dočasné vodorovné dopravné značenia podľa § 11 ods. 1: „Dočasná vodorovná značka je žltej farby; vyznačuje sa len vtedy, ak sa má dočasne zmeniť už existujúce vodorovné značenie, napríklad z dôvodu prác na ceste alebo obchádzky. Dočasná vodorovná značka je nadradená inej vodorovnej značke. Ak by súčasné použitie trvalej a dočasnej vodorovnej značky neposkytovalo jasný a jednoznačný výklad alebo ak ide o dlhodobú dočasnú zmenu vodorovného značenia, trvalú vodorovnú značku je potrebné odstrániť; dočasná vodorovná značka sa v takom prípade vyznačí bielou farbou.“
Na realizáciu zmien vraj neboli doteraz vytvorené podmienky. Samosprávy na to nemajú potrebné financie a úpravy neboli vo verejnom priestore dostatočne odkomunikované. Namiesto pomoci by tak vyhláška ľuďom skomplikovala život, spôsobila chaos na cestách a ohrozila bezpečnosť cestnej premávky.
„Počas sto dní našej vlády sme absolvovali šesť stretnutí so zástupcami samospráv, na rozdiel od predchádzajúcich vlád ich vnímame ako partnerov, nie ako subjekt, za ktorý rozhodneme a potom ho necháme, nech veci rieši,“ povedal minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
Po zvážení názorov odborníkov, ale aj laikov z oblasti dopravy, sa štát so samosprávami dohodol, že je síce potrebné zabezpečiť modernizáciu dopravného značenia a priblížiť sa európskym štandardom, ale prioritou je v prvom rade zabezpečiť vyhlášku tak, aby zmeny, ktoré so sebou prináša, boli jednoznačné a zrozumiteľné pre všetkých a aby výsledkom bola bezpečnosť na cestách.
Predseda ZMOS Jozef Božik verí, že keď sa naštartuje ekonomika samospráv, nebude potrebné čakať až do roku 2029. „Dnes vedieme otvorenú diskusiu s mnohými ministerstvami, máme podpísané memorandá so stranami v parlamente o podpore samosprávy. Verím, že sa dohodneme na sporných veciach, aby sme sa prispôsobili štandardom, či zachovať platnosť niektorých značiek, či nové vytvoriť, ako zmierniť tzv. značkový smog, ktorý komplikuje prehľadnosť cestnej premávky na našich cestách,“ spresnil Jozef Božik,
Riaditeľ odboru dopravnej polície Rastislav Polakovič konštatoval, že nové pravidlá dopravného značenia nesmú zaťažovať vodičov. Z návrhu vyhlášky podľa neho vymizli niektoré značky s výrazným vplyvom na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Pre ilustráciu spomenul niekoľko sporných situácií, napríklad nemožnosť odbočiť do vlastného dvora cez plnú čiaru či rôzne druhy dopravného značenia pri železničných priecestiach.
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok povedal, že návrh vyhlášky bol šitý na mieru takzvaným autonómnym vozidlám, avšak takmer vôbec nereflektoval realitu na našich cestách, že mnohé sú v katastrofálnom stave. V porovnaní s okolitými štátmi máme tiež veľa krátkych cestných úsekov, čo si žiada premyslené nasadenie množstva značiek a teda aj finančné náklady.
Spresnil, že posunom účinnosti vyhlášky získame čas a priestor na zosúladenie dopravného značenia, audit a potrebné projektové dokumentácie, ako aj na nevyhnutné opravy ciest. Za veľmi dôležité minister vnútra pokladá, aby mala verejnosť dostatok času na riadne oboznámenie sa so zmenami.