Od 1. októbra vstúpil do platnosti zákon o zákaze parkovania na chodníkoch na celom území Slovenska. Obyvatelia veľkých miest sa sťažujú, že aj keď samosprávy vedeli o tomto nariadení dostatočne dlho ešte pred jeho platnosťou, nespravili žiadne kroky, ktoré by uľahčili parkovanie od októbra.
Z tohto dôvodu sme oslovili okresné mestá v Prešovskom kraji, aby nám priblížili, ako sa vysporiadali alebo ako sa stále snažia pomôcť vodičom. Všetky mestá okrem Kežmarku a Starej Ľubovne nám priblížili ich aktuálnu parkovaciu stratégiu.
V krajskom meste Prešov aktuálne pracujú na navrhovaní nových parkovacích zón a rozširovaní existujúcich lokalít na parkovanie. V kritických miestach sa snažia riešiť túto situáciu opatreniami ako je zokruhovanie či zjednosmernenie jednotlivých komunikácií. V súvislosti s tým by sa ešte počas tohto roka mali ulice Bohúňova a Palackého na Solivare zmeniť na jednosmerné.
„Vo všetkých lokalitách, kde je využívané parkovanie na chodníkoch, dôjde k vyznačeniu parkovacích miest s prihliadnutím na zákonné možnosti tak, aby o ne obyvatelia neprišli. Tieto miesta však budú musieť spĺňať šírkové, smerové a technické parametre,“ doplnila hovorkyňa mesta Prešov Terézia Rácová.
V Humennom podľa vedenia mesta pribudlo tento rok 80 nových parkovacích miest, najviac, dokopy 32, sa vytvorilo pri mestskom úrade, ďalej pri bytovom dome na Námestí slobody, na Ulici osloboditeľov, Laboreckej a Duchnovičovej. Na Sídlisku I sa vodorovným dopravným značením vyznačili parkovacie miesta a rovnako aj na Sídlisku II, kde sa na žiadosť obyvateľov vytvorilo pozdĺžne státie pozdĺž príjazdovej cesty.
Podľa hovorkyne mesta Humenné Veroniky Lattovej plánujú pridať ďalšie miesta na parkovanie: „Ďalšie odstavné plochy pribudnú ešte na Sídlisku III v počte 46 a pri Materskej škole Osloboditeľov na Sídlisku II 11 miest. V ostatných dvoch rokoch pribudlo len na Sídlisku pod Sokolejom cez 90 nových parkovacích miest, ďalšie na Sídlisku II a Sídlisku III.“
Mestská samospráva v Bardejove rozšírila alebo upravila niektoré už existujúce parkoviská v rámci vodozádržných opatrení. Plánuje v tom pokračovať napríklad na parkovisku pri futbalovom štadióne na Družstevnej alebo na Sázavského ulici.
Zároveň pripravuje aj projekty na výstavbu nových parkovacích plôch, jedným z nich je napríklad veľké záchytné parkovisko na ulici Krátky rad. Vedenie mesta si uvedomuje zodpovednosť v tomto prípade ale zdôrazňuje, že vytváranie ďalších parkovacích plôch bude závisieť od finančných možností a priorít mesta.
Ako nás informovala Mestská polícia v Medzilaborciach pred tromi či štyrmi rokmi sa rozširovali parkovacie miesta v meste a pribudlo skoro 100 nových plôch na parkovanie či už na sídlisku Vrch alebo v cente. Obyvatelia by tiež nemali mať problém s dodržiavaním zákazu parkovania na chodníkoch, keďže v Medzilaborciach toto obmedzenie platilo a bolo kontrolované už aj pred platnosťou nového zákona.
Od začiatku októbra došlo v Poprade k zjednosmerneniu ulíc Chalupkova, Palárikova, Prešovská, Liptovská a Stavbárska. Vďaka tomu môžu Popradčania parkovať svoje autá po oboch stranách vozovky. Zároveň však musia dávať pozor na to, aby pri státí vozidiel ostal voľný jazdný pruh v šírke najmenej 3 metre na bezpečný prejazd áut.
Primátor Popradu však vyjadril svoj nesúhlas s týmto zákonom: „Vzniknuté problémy bude naša mestská polícia riešiť dohovorom. Tento zákon vnímame totiž ako nezmyselný, pretože neodráža realitu v slovenských mestách. Pevne verím, že po voľbách ho nový parlament zruší tak, ako aj iné zákony, ktoré ublížili samospráve.“
Mesto Snina sa pustilo do rekonštrukcie a výstavby nových parkovacích miest na Sídlisku I na uliciach Partizánska a Palárikova, ktoré sa začali už v septembri. Ak pôjdu stavebné práce podľa plánov, predpokladaný termín ukončenia by mal byť v decembri tohto roka.
Počas stavebných prác sa zamerajú aj na zlepšenie priľahlých parkovacích lokalít vo vnútroblokoch. Parkoviská na Sídlisku I. budú podľa mesta k dispozícii aj počas futbalových zápasov a podujatí na futbalovom ihrisku.
Vedenie mesta Svidník nám nevedelo povedať či v blízkej budúcnosti vytvorí nové parkovacie miesta alebo parkoviská. Zároveň nám však potvrdilo, že v druhej polovici septembra robilo pre obyvateľov informačnú kampaň o novom zákone. Mestskí pracovníci sa zamerali najmä na občanov na IVB sídliskách, keďže parkovanie v meste monitorovali už dlhodobo.
Problém parkovania na chodníkoch mali v minulosti často aj v úsekoch s rodinnými domami, kde to riešili dohovormi a vysvetľovaním. „Mestská polícia vo Svidníku monitoruje dodržiavanie novely zákona, postupuje upozorňovaním, ale je pripravená aj na pokutovanie vodičov, ktorí nariadenia nebudú rešpektovať,“ dodala hovorkyňa mesta Svidník Kristína Tchirová.
Vo Vranove nad Topľou sú podľa samosprávy najproblematickejšie sídliská Okulka, Sídlisko 1. mája a Lúčna, pretože obyvatelia nemajú inú možnosť na parkovanie ako len na chodníkoch. V týchto lokalitách preto mesto v minulosti a aj teraz buduje nové odstavné plochy na parkovanie.
Zároveň v spolupráci s dopravným projektantom pripravuje tiež v niektorých lokalitách zmenu organizácie dopravy. V uliciach s rodinnými domami sa mestská samospráva spolieha na to, že obyvatelia budú parkovať svoje vozidlá vo vlastných dvoroch.
V Levoči sa môžu obyvatelia onedlho riadiť značkami, ktoré budú ukazovať, na ktorých chodníkoch sa môže parkovať a zároveň tým neporušia novoprijatý zákon. Mestská samospráva tiež pristúpila k zjednosmerneniu niektorých ulíc, avšak toto rozhodnutie musí ešte podrobne prediskutovať s odborníkmi na dopravu.
Na výstavbu parkovacieho domu potrebuje mesto veľké finančné prostriedky, ktoré aktuálne nemá k dispozícií. Napriek tomu sa rozhodlo pomôcť obyvateľom aspoň rozšírením plôch určených na výstavbu garáží na sídlisku Západ.
Mesto Sabinov sa nám zdôverilo, že neplánuje budovať nové parkoviská, ale určite chce zaviesť nové pravidlá na regulovanie parkovania na miestach, kde je táto situácia najhoršia. Týka sa to najmä centra mesta a priľahlých častí, v lokalite pri poliklinike a pri bytových domoch, kde eviduje problémy s parkovaním.
„Mesto pri riešení parkovacej politiky v budúcnosti pristúpi aj k možnosti zjednosmernenia niektorých ulíc, ale túto možnosť zatiaľ zvažujeme zaviesť len v jednej lokalite v mestskej časti Orkucany. Tento krok sa bude riešiť spoločne s verejnosťou tak, aby táto zmena vyhovovala väčšine dotknutých obyvateľov,“ priznala hovorkyňa mesta Sabinov Zuzana Tökölyová.
Vedenie mesta Stropkov označí v súvislosti s novým zákonom päť lokalít, kde sa bude dať zaparkovať na chodníkoch a zároveň sa zachová predpísaná šírka chodníka aj vozovky. Nové opatrenie prebralo mesto aj s okresnou políciou vo Svidníku, ktorá to povolila.
V Stropkove od roku 2016 pribudlo podľa vedenia 150 parkovacích miest, ktoré vznikli aj zmenou organizácie dopravy ako napríklad zjednosmernenie cesty. Samospráva však neplánuje v blízkej budúcnosti zaviesť ďalšie takéto opatrenia. Každoročne sa snaží zvyšovať počet parkovacích miest na základe požiadaviek obyvateľov ale jej hlavnou prioritou je nerobiť to na úkor verejnej zelene.